Google Shopping 

Wat is Google Shopping? 

Je hebt ze vast wel eens gezien toen je zocht naar een product in Google: productadvertenties. Google Shopping betreft het adverteren met producten in de zoekmachine Google. Met deze soort advertenties kunnen webshops goed opvallen in de zoekmachine. De advertenties staan namelijk bovenaan de zoekresultaten wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd rondom een product. Deze betaalde vorm van adverteren in Google maakt het mogelijk potentiële klanten al in een vroeg stadium van de customer journey kennis te laten maken met jouw product. Google Shopping zorgt daardoor voor een verhoogd aantal aankopen in een webshop.  

Betaald adverteren met Google Shopping 

Google Shopping is alleen geschikt voor webshops. Via Google Merchant Center moet een product feed ingeladen worden die belangrijke informatie over de producten bevat. Denk hierbij aan titel, prijs, voorraad, foto’s en beschrijving. Op basis van deze feed kunnen campagnes gemaakt worden met Google Shopping. Omdat de feed de basis is voor advertenties dient deze altijd up to date te zijn en mag deze absoluut geen fouten bevatten. Google Shopping biedt tal van targeting opties en biedstrategieën zodat er voor elk bedrijf een geschikte manier van adverteren is. Tegenwoordig bestaat er zelfs een volledige campagne variant van Google Shopping: Smart Shopping. Hierbij worden advertenties gemaakt vanuit de welbekende product feed. De advertenties worden vervolgens automatisch getarget en er wordt gebruik gemaakt van een automatische biedstrategie. Dit alles gebeurd op basis van machine learning. Google Shopping maakt het mogelijk uw producten te laten opvallen en meer klanten aan te trekken. 

Gratis vermeldingen 

Sinds kort zijn er ook gratis vermeldingen beschikbaar. Deze advertenties zien er exact hetzelfde uit als de betaalde Google Shopping vermeldingen. Deze zijn alleen gratis. Bij het instellen van de product feed kan er gekozen worden voor het beschikbaar stellen van gratis vermeldingen. Deze gratis vermeldingen zijn echter alleen zichtbaar wanneer er na een zoekopdracht op het Google Shopping tabblad wordt geklikt. De advertenties zijn dus niet direct bovenaan de zoekresultaten zichtbaar.